"Ciemności" Pawła Demirskiego wg Josepha Conrada w reż. Moniki Strzępki w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach i w Teatrze IMKA w Warszawie. Pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolita.
"Ciemności" duetu Monika Strzępka - Paweł Demirski to intrygujący teatr, który zbyt często staje się publicystyką rozpisaną na glosy. Najnowsza wspólna produkcja Teatru im. Żeromskiego w Kielcach oraz stołecznego Teatru IMKA to pokłosie Roku Conrada. Czy jednak spektakl powstał z wiary w nieprzemijającą wartość prozy tego pisarza czy też po pobieżnej lekturze jego "Jądra ciemności"? Po Monice Strzępce i Pawle Demirskim, których spektakle są mocno osadzone we współczesności, nikt nie oczekiwał prostej adaptacji powieści Conrada. Z "Jądra ciemności" biorą temat podstawowy: zderzenie Europejczyka z kimś innym, obcym, oraz sytuację wyjściową: Marlow wyrusza po rzece Kongo z zadaniem dotarcia do agenta Kurtza w kolonialnej Afryce. W "Ciemnościach" mamy wszakże podwójnego Marlowa, a także dwóch Kurtzów, którzy objawiają się już w pierwszych scenach, więc ta postać traci tajemniczy wymiar. Musi upłynąć nieco czasu, nim widz pojmie, że je