EN

6.03.1977 Wersja do druku

Co i jak mówi "Cervantes" Szajny

Przesłanie, które Józef {#os#5112}Szajna{/#} kieruje pod adresem publiczności, niewątpliwie do niej dociera. Świadczy o tym zarówno skupione milczenie zapadające w teatrze po zakończeniu przedstawienia, jak i trafne na ogół odczytanie przez krytykę ogólnego sensu: Cervantes i Don Kichot w jednej osobie to równocześnie rzecznik autora widowiska, który wypowiada się na temat sytuacji twórcy jako przewodnika ludzi - nie bez odniesień do spraw polskich i do naszych czasów. Warto się w związku z tym zastanowić, w jaki sposób Szajna tak dobrze osiągnął zamierzony cel, przemawiając po raz pierwszy nie tylko jako scenograf i scenarzysta, ale również jako autor dramatyczny. Na jego korzyść działa coraz silniej - z każdym rokiem - docieranie do powszechnej świadomości przemiany, jakie dokonały się w teatrze w ciągu minionych trzech ćwierci naszego stulecia. Jedno z podstawowych zjawisk stanowi tu przeniesienie do całości dzieła teatralnego zasady poety

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 5

Autor:

Grzegorz Sinko

Data:

06.03.1977

Realizacje repertuarowe