W wyznaniu "Pro domo mea" Karol Hubert Rostworowski (1877 -1938) pisał o swoich dwu najwybitniejszych dramatach - "Judaszu z Kariothu" i "Kaliguli": " I w jednej i w drugiej sztuce mojej osobą dramatu jest etyka chrześcijańska, której to dzieje, o ile życia i sił mi starczy, w cyklu dramatów zamknąć pragnę". Poprzez losy ludzi wpisanych w dzieje odlegle jak i w losy współczesne chciał autor zbliżyć się do tajemnicy Boga, jego bezgranicznego miłosierdzia i franciszkańskiej miłości. Szukał przebaczenia "dla zbrodniarzy wielkich i małych, świadomych swego posłannictwa i ograniczonych prostaczków. Najplastyczniej uwidoczniła się jego twórcza ideologia we wspomnianych dramatach historycznych. W obiegowym, powszechnym pojmowaniu zarówno Judasz, jak i krwiożerczy tyran rzymski, Kajus Cezar Kaligula, są synonimami największych przestępstw; natomiast Rostworowski zobaczył w nich tylko ludzi słabych, ułomnych, w gruncie rzeczy biedn
Tytuł oryginalny
Cierpienie i zdrada Judasza
Źródło:
Materiał nadesłany
Poglądy Nr 9