Jacek Marczyński w opowieściach o operze jest przede wszystkim gawędziarzem, ale doskonale wie, że większość czytelników nie ma o tym gatunku sztuki pojęcia - więc stara się również popularyzować wiedzę - o książce "Gawędy o operze" pisze Izabela Mikrut w Teatrze dla Wszystkich.
"Gawędy o operze" to zestaw felietonów, krótszych i dłuższych relacji dotyczących najsłynniejszych dzieł i ich twórców, a także samej opery, przemian pozwalających na rozwój i zmieniającej się techniki. Najpierw dość nużący z racji konieczności przedstawienia zestawu informacji wstęp o początkach opery. Widać tutaj, że autor chce już tworzyć eseje i dzielić się fascynacją, ale musi przedstawić obowiązkowy zestaw danych - później już sprawi, że czytelnicy samodzielnie będą poszukiwać dalszych informacji. Punktem wyjścia dla felietonów są ciekawostki biograficzne, konkretne sylwetki, tematy oper, wydarzenia kulturalne, wzajemne inspiracje - mnóstwo zagadnień, które mogą rozwinąć się w atrakcyjną z punktu widzenia odbiorców opowieść. Kiedy autor nie musi moralizować i wprowadzać wiadomości podręcznikowych, kiedy zyskuje wolną rękę w tworzeniu - nie ma najmniejszego problemu z zaangażowaniem czytelników w relację. Nie ma też cz