EN

27.05.1999 Wersja do druku

Ciało i sacrum

Ostatnie spektakle Opery Wrocławskiej opowiadają o religijnym doświadczeniu: wznowiona "M?za" Bernsteina i najnowsza premiera, baletowa impresja "Om...", obie z choreografią Eweliny Sojeckiej.

"M?za" miała wrocławską premierę w 1993 r. Wniosła do zespołu Opery Wrocławskiej powiew nowoczesnego baletu i dobrze trafiła w potrzeby publiczności spragnionej nie tylko klasyki. Ewelina Sojecka miała wtedy za sobą już podwójną nagrodę (za choreografię i wykonanie) na Międzynarodowych Spotkaniach Baletowych w Łodzi. Spektakl i dziś zachował atrakcyjność i dynamizm. Sojecka sięgnęła po rozbudowaną kompozycję Leonarda Bernsteina "Mass" napisaną dla uczczenia pamięci prezydenta Kennedy'ego. Z tej niekonwencjonalnej mszy (wykonanej w 1971 r. z udziałem m.in. 40 aktorów i ulicznego bandu) wybrała fragmenty i stworzyła do nich choreografię, l oto mamy temat liturgiczny w balecie, rzecz niecodzienną i trudną w realizacji, pełną pułapek trywialności i efekciarstwa. Sojeckiej udaje się je ominąć, co wcale nie znaczy, że tworzy grzeczną, uładzoną formę. Trochę prowokuje (widzimy tańczących razem księży i zakonnice), ale przede wszystkim daje

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Ciało i sacrum

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 122

Autor:

Artur Bielecki

Data:

27.05.1999

Realizacje repertuarowe