"Aida" w reż. Marka Weiss-Grzesińskiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Recenzja na www.reymont.pl.
Nowa inscenizaja Aidy Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim. Marek Weiss-Grzesiński stworzył przedstawienie fascynujące, choć oparte na dyskusyjnym pomyśle inscenizacyjnym. Zdaniem reżysera napisanej na otwarcie Kanału Sueskiego opery o starożytnym Egipcie nie da się już wystawiać bez cudzysłowu. W tekście jest bowiem za dużo XIX-wiecznych wyobrażeń o Egipcie - wyobrażeń rodem z artystycznego Paryża. Po podniesieniu kurtyny widzimy więc ścianę z metalowych skrzyń, przed którą ubrani we fraki i cylindry mężczyźni zastanawiają się, kto zostanie wodzem wojsk egipskich. To najsłabszy, nieczytelny zabieg inscenizacyjny. Z czasem okazuje się jednak, że w skrzyniach są przywiezione z Egiptu skarby kultury, a akcja opery to swoisty teatr w teatrze. Stopniowo ze sceny znikają postaci w kostiumach z epoki Verdiego, coraz więcej za to strojów egipskich. Po takim wstępie łatwiej nam zaakceptować ich umowność. Zaakcentowana konwencjonalność opery sprzyj