EN

21.02.2006 Wersja do druku

Chwała Egiptowi

"Aida" w reż. Marka Weiss-Grzesińskiego w Teatrze Wielkim w Łodzi. Recenzja na www.reymont.pl.

Nowa inscenizaja Aidy Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim. Marek Weiss-Grzesiński stworzył przedstawienie fascynujące, choć oparte na dyskusyjnym pomyśle inscenizacyjnym. Zdaniem reżysera napisanej na otwarcie Kanału Sueskiego opery o starożytnym Egipcie nie da się już wystawiać bez cudzysłowu. W tekście jest bowiem za dużo XIX-wiecznych wyobrażeń o Egipcie - wyobrażeń rodem z artystycznego Paryża. Po podniesieniu kurtyny widzimy więc ścianę z metalowych skrzyń, przed którą ubrani we fraki i cylindry mężczyźni zastanawiają się, kto zostanie wodzem wojsk egipskich. To najsłabszy, nieczytelny zabieg inscenizacyjny. Z czasem okazuje się jednak, że w skrzyniach są przywiezione z Egiptu skarby kultury, a akcja opery to swoisty teatr w teatrze. Stopniowo ze sceny znikają postaci w kostiumach z epoki Verdiego, coraz więcej za to strojów egipskich. Po takim wstępie łatwiej nam zaakceptować ich umowność. Zaakcentowana konwencjonalność opery sprzyj

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Chwała Egiptowi

Źródło:

Materiał nadesłany

www.reymont.pl

Autor:

bez autora

Data:

21.02.2006

Realizacje repertuarowe