Witold Rudziński, który zamierzając skomponować nową operą, sięgnął po arcydzieło Reymonta, by na nim oprzeć libretto, wykazał nie tylko ogromną odwagę, lecz również konsekwencję. Opera "Chłopi" stać się miała logicznym następstwem dotychczasowej drogi twórczej kompozytora, który lekceważąc zalecenia modnej awangardy i zgrupowanej wokół niej garstki klakierów, zawsze pisał muzykę silnie związaną z tradycyjnym językiem dźwiękowym. Na twórczej wyobraźni Rudzińskiego prawdopodobnie trwały ślad odcisnęły jego młodzieńcze studia nad filologią słowiańską, bowiem literacka programowość leży dziś u podstaw jego estetycznych koncepcji. Na wspaniałych zabytkach naszego średniowiecznego piśmiennictwa oparta kantata "Gaude Mater Polonia", do słów Bogdana Ostromęckiego skomponowany poemat muzyczny "Dach świata", lub znakomite, inspirowane "Popiołami" symfoniczne "Obrazy świętokrzyskie, to dzieła nawiązujące do pięknych, lecz dziś n
Źródło:
Materiał nadesłany
Kierunki, nr 34