04.07.2019 Wersja do druku

Cesarz to ma polskie życie

"Cesarz" Ryszarda Kapuścińskiego w reż. Mikołaja Grabowskiego w Teatrze Ateneum w Warszawie. Pisze Tomasz Domagała, członek Komisji Artystycznej V Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa".

"Na uwagę, że myli szczegóły, bo bójka miała miejsce na innej ulicy, w innych okolicznościach, krzyknął: - Nic nie rozumiesz! Ja nie piszę, żeby się w szczegółach zgadzało, chodzi o istotę rzeczy!". Pisząc o twórczości Kapuścińskiego, nie sposób zapomnieć tej wymiany zdań pisarza z jego przyjaciółką, Izabelą Nowak, którą to wymianę przytacza biograf Kapuścińskiego, Artur Domosławski, w swojej słynnej książce "Kapuściński non fiction". W niej bowiem zawiera się esencja metody twórczej reportażysty, którego z perspektywy czasu łatwiej uznać za wielkiego pisarza, niż szczegółowego dokumentalistę. Z jej perspektywy nie ma większego znaczenia, czy bohaterowie, świadkowie zdarzeń bądź rozmówcy narratora opowieści istnieli naprawdę, czy zostali poddani literackiej obróbce, bo nie o konkretną historię tu przecież chodzi, a o "istotę rzeczy" właśnie. Podobną strategię zastosował Stanisław Wyspiański w "Weselu": używając konk

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Cesarz to ma polskie życie

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Tomasz Domagała

Data:

04.07.2019

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe