EN

6.10.1998 Wersja do druku

Cały zgiełk

Krakowska premiera to niewatpliwie jedno z najbardziej ekscytujących wydarzeń Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego. Libretto opery oparte na ekspresjonistycznej sztuce niemieckiego dramaturga Gerharta Hauptmanna ("Schwarze Maske", 1928), to psychologiczny dra­mat w jednym akcie, zawierający - we­dług słów kompozytora - współczesną wizję średniowiecznego tańca śmierci. Akcja sztuki rozgrywa się tuż po zakoń­czeniu wojny trzydziestoletniej, w mia­steczku śląskim Bolkenhain, na tle trwa­jącej tam maskarady karnawałowej. Opera Krzysztofa Pendereckiego jest dziełem ciągle aktualnym jako parabo-la sytuacji krańcowej, ujawniającej wciąż istniejące w ludziach stłumione lęki i pragnienia. Takie dzieło godne jest prezentacji o najwyższej wartości arty­stycznej. Realizacja krakowska w dużej mierze staje na wysokości zadania. Orkiestra i sztuka wokalna śpiewaków są posta­wione na bardzo wysokim poziomie: nie tylko odtwórcy głównych ról - Benigny (Ewa

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Cały zgiełk

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta w Krakowie Nr 234

Autor:

Karmina Niewierska

Data:

06.10.1998

Realizacje repertuarowe