Zapraszamy na najnowszą premierę Zespołu Artystycznego Teatru Rozbark, pod dyrekcją Anny Piotrowskiej.
W najnowszej produkcji Teatru Rozbark, wyreżyserowanej przez Annę Piotrowską, artyści zanurzają się w świat Williama Szekspira. Czerpiąc motywy z wybranych dzieł dramatopisarza, Zespół Artystyczny eksplorował jego postaci – m.in. Lady Makbet, Koriolana, Ofelię, Ryszarda III, także figury błazna i doktora – badając ich energetyczną charakterystykę oraz symboliczny potencjał, również w kontekście współczesnej kultury. Forma spektaklu stanowi swoisty montaż – złożony z tekstów wędrujących pomiędzy postaciami – wzmacniając ich pierwotny ładunek energetyczny. Tak skonstruowana narracja kreuje oniryczny świat, w którym energie przeskakują z jednego ciała na drugie. Tworzenie sampli dla postaci i eksplorowanie ich z perspektywy somatycznego procesu lunatykowania, ujawniają charakterystyczne dla twórczości Szekspira motywy obłędu i szaleństwa. Szekspir interesował się i opisywał świat z perspektywy swoich czasów. Ukazywał mechanizmy ludzkich emocji, takich jak: chciwość, podejrzliwość, chęć dążenia do dominacji i panowania nad innymi. Te psychofizyczne przeskoki między jedną historią a drugą stanowią metaforę wpływu, jaki wywieramy na siebie nieustannie.
Struktura dramaturgiczna spektaklu splata się z wątkami psychoterapeutycznymi – zgłębiania własnej historii i relacji (często trudnych i ambiwalentnych) względem figur matek i ojców. Badanie historii i psychologii postaci otworzyło przed artystami nieograniczone możliwości ekspresji, które nie zawężają się do jednej konwencji. Anna Piotrowska, twórczyni spektaklu, tak wypowiada się o procesie konstruowania dzieła: „Wymowne słowa Lewisa, które padają w kronice historycznej W. Szekspira Król Jan – „Ważne motywy powodują silne działania” („Strong reasons make strong actions”) – stanowią dla mnie inspirację do budowania dramaturgii w teatrze, również w tym spektaklu. Szekspir, posługując się słowem, pobudza zarówno intelekt, jak i emocje. Jednak teatr to także obraz i materia – fizyczna, cielesna, pogłębiona obecność performerów może wzbogacić przekaz, nadając mu nowy wymiar. Obraz oddziałuje na widza w sposób intuicyjny i pierwotny, docierając do pozazmysłowej percepcji. Dzięki temu staje się nie tylko uzupełnieniem tekstu, lecz także podróżą do innej rzeczywistości, dopełniającą myśl Szekspira.”
Gramy 12.04.2025 | 19.00 13.04.2025 | 19.00
Bilety dostępne do kupienia na stronie Teatru ROZBARK!
*spektakl dla widzów 16+, przewidziane są sceny nagości. Czas trwania: ok. 100 minut bez przerwy.
n a z n a c z e n i. The somatic practices of lunacy
koncepcja, reżyseria, dramaturgia, choreografia, sound&space: ANNA PIOTROWSKA,
k r e a c j a:
KAMIL BOŃCZYK, ALEKSANDRA KĘPIŃSKA, SABINA LETNER,
JULIA LEWANDOWSKA, EWA NORAS, ANNA PIOTROWSKA, DANIEL ZYCH,
reżyseria światła, wsparcie produkcyjne: PAWEŁ MURLIK,
kostiumy: EWA NORAS, ANNA PIOTROWSKA, BRONISŁAWA CICHY_atelier,
nowe media, współpraca artystyczna: tajny_projekt,
realizacja: DASTIN GRECZYŁO, JAKUB RITTER, KRZYSZTOF SOSZKA, KUBA ZAPARTOWICZ,
współpraca: MICHAŁ MACKIEWICZ,
koordynacja tanga: KRZYSZTOF KARDAŚ,
opracowanie muzyczne piosenki: JULIA LEWANDOWSKA, PAWEŁ MURLIK,
współpraca literacka: ANNA DUDA,
Podziękowania dla Anastasii Khvorost.
plakat: anatan,
Fot. Jola Staszczyk, grafika: anatan.
Patronem akcji tańczMY jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.