EN

15.03.2024, 09:39 Wersja do druku

Bydgoszcz. Premiera „Don Pasquale" otworzy w kwietniu XXX Bydgoski Festiwal Operowy

Opera Nova zaprasza na  spektakle XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, który odbywać się będzie od 20 kwietnia do 5 maja 2024 r.  Okrągły numer Festiwalu to szczególny powód do radości, dlatego Opera Nova zainauguruje Festiwal arcydziełem opery komicznej Don Pasquale  Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka (realizującego wcześniej  w Operze Nova takie tytuły, jak Così fan tutte Mozarta oraz Faust  Gounoda na otwarcie XXVIII BFO). Dodajmy, że Don Pasquale nigdy dotąd nie pojawił się na afiszu bydgoskiej Opery.

fot. mat. teatru

Kierownictwo muzyczne premiery sprawuje Piotr Wajrak, przygotowanie Chóru spoczywa na Henryku Wierzchoniu, twórcą scenografii (i plakatu przedstawienia) jest Mariusz Napierała, choreografię przygotowuje Iwona Runowska, światła reżyseruje  Maciej Igielski. Nazwiska te pojawiają się często przy realizacjach Opery Nova i są gwarancją efektownych  spektakli. Do grona twórców dołączy po raz pierwszy kostiumograf, Sylwester Krupiński.

Podczas XXX BFO zaprezentowanych zostanie 7 spektakli w wykonaniu znakomitych teatrów z Polski, Litwy, Monako, Francji, Ukrainy.

Na miłośników musicalu czeka rewelacyjna produkcja  Teatru Muzycznego w Poznaniu „Kombinat"  w reżyserii i wg scenariusza Wojciecha Kościelniaka, bazująca na piosenkach Grzegorza Ciechowskiego i zespołu „Republika”.

Bydgoskich widzów zelektryzuje zapewne zapowiedź pokazania opery „Manon” Julesa Masseneta,  którą zaprezentuje Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, przybywający do Bydgoszczy już po raz piąty.

Opera Narodowa we Lwowie (także ponownie goszcząca na Festiwalu) przywiezie międzynarodową realizację  opery „Turandot” Giacomo Pucciniego, wystawioną na 120-lecie tamtejszej sceny.

Festiwalowa Publiczność zobaczy także „operę w oparach absurdu”, czyli inscenizację operowej komedii pomyłek „Wyprawy Pana Broučka" Leoša Janáčka, którą zaledwie miesiąc po polskiej prapremierze pokaże u nas Teatr Wielki w Poznaniu.
Zaskakujących wrażeń artystycznych dostarczy czołowy zespół francuskiej sceny barokowej Le Concert de l'Hostel Dieu, który z choreografem  Mouradem  Merzoukim, dyrektorem artystycznym podbijającej światowe sceny La Compagnie Käfig, stworzył spektakl Dolce Folia/Folia zaskakujący połączeniem muzyki baroku z baletem i hip-hopem. Będzie to wyjątkowe przeżycie Międzynarodowego Dnia Tańca.

Wielbicieli baletu z pewnością uwiedzie Romeo i Julia - historia kochanków wszech czasów opowiedziana w wybitnej choreografii Jeana-Christophe'a Maillota, w wykonaniu  kierowanego przez tego genialnego twórcę Baletu Monte Carlo, który zakończy tegoroczne święto opery i baletu w Operze Nova.

fot. proj. Mariusza Napierały

Potop powszechny, Podstępni wariaci, Pomyślne oszustwo, Męczennicy, czy (sic!) Rita, czyli żona mnie leje – czy te tytuły mogą zapowiadać tak cudowną muzykę, jaką nakreśliło kompozytorskie pióro Gaetana Donizettiego? W repertuarze teatrów operowych całego świata, wśród jego wspaniałych oper seria  (np. Łucja z Lammermooru )  poczesne miejsca zajmują te najpiękniejsze i najpogodniejsze,  jak Napój miłosny i wreszcie ukoronowanie opery buffa: Don Pasquale.

15 lat temu Opera Nova po raz pierwszy w historii bydgoskiej sceny operowej sięgnęła po Napój miłosny powierzając jego reżyserię Krzysztofowi Nazarowi. To przedstawienie zdobyło  Nagrodę im. Kiepury - jako  najlepszy spektakl muzyczny 2009 r. i aż do tej pory pozostaje jedynym tytułem  z bogatej twórczości Donizettiego zrealizowanym w bydgoskiej Operze.

Don Pasquale kończy właściwą epokę włoskiej opery komicznej (nie zapominajmy jednak o Falstaffie Verdiego!), od 182. lat figuruje na afiszach słynnych teatrów operowych i w programach festiwalowych. Nareszcie dołączy do repertuaru Opery Nova w Bydgoszczy!

Próby reżyserskie rozpoczęły się 28 lutego. Premiera 20 kwietnia 2024 r. o godz.19 zainauguruje  XXX Bydgoski Festiwal Operowy.

Jego organizatorzy żywią nadzieję na powtórzenie sukcesu Eliksiru, gdyż reżyseria premiery spoczywa w rękach Pawła Szkotaka, który gwarantuje niebanalne odczytanie libretta, kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak, Chór przygotowuje Henryk Wierzchoń, twórcą scenografii (i plakatu przedstawienia) jest Mariusz Napierała, choreografię przygotowuje Iwona Runowska, światła reżyseruje  Maciej Igielski. Nazwiska te pojawiają się często przy realizacjach Opery Nova i są gwarancją efektownych  spektakli. Do grona twórców dołączy po raz pierwszy kostiumograf Sylwester Krupiński.

Don Pasquale z rewolwerem pod poduszką?

Tandem Szkotak - Napierała przygotował przed dwoma laty w Operze Nova operę komiczna Mozarta; teraz ponownie sytuują akcję  na scenie obrotowej, gdzie płynnie, niemal filmowo, będzie przenosiła się z nowojorskiego zaułka (tak, akcja dzieje się w latach 40. XX wieku w środowisku włoskich emigrantów w Stanach Zjednoczonych) do domu tytułowego bohatera. Jego postać reżyser widzi jako swoiste odbicie innego słynnego Don… Don Corleone z powieści Maria Puza i  kultowego filmu Coppoli.

Źródło:

Materiał nadesłany

Autor:

Ewa Chałat