Po raz trzeci podczas Festiwalu Prapremier poznamy laureata Aurory. Teatr Polski w Bydgoszczy ogłosił finalistów tej nagrody.
Od dwóch edycji Festiwalu Prapremier przyznawana jest nagroda dramaturgiczna Aurora. - Od początku naszej dyrekcji w Teatrze Polskim w Bydgoszczy wiedzieliśmy, że to na Wschodzie będziemy poszukiwać inspiracji. Kraje Aurory to obszar, na którym w sposób bardzo wyraźny i wielopłaszczyznowy dokonuje się proces dekolonizacji, zmiany perspektyw, wektorów i sposobów postrzegania. Próbujemy spojrzeć na naszą współczesność z perspektywy regionu, aby lepiej zrozumieć źródła i mechanizmy kryzysów, z którymi mamy do czynienia. Aurora daje nam wyjątkową możliwość wglądu nie tylko w nowe estetyki teatralne, ale przede wszystkim inne tematy i perspektywy prezentowane przez autorów i autorki. Po inwazji Rosji na Ukrainę to właśnie Polska staje się swojego rodzaju kulturalnym centrum, jest miejscem spotkań artystów i artystek ze Wschodu i Zachodu, znów – po wielu latach monolitu - stajemy się kulturowym, międzynarodowym tyglem. To bardzo ciekawy i twórczy moment - mówi Julia Holewińska, zastępczyni dyrektora ds. programowych Teatru Polskiego w Bydgoszczy.
Do wzięcia udziału w konkursie zaproszeni są autorzy i autorki z następujących krajów: Polska, Ukraina, Białoruś, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Gruzja, Armenia, Węgry, Czechy, Słowacja, Albania, Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Rumunia, Macedonia, Słowenia, Bułgaria, Czarnogóra, Kosowo, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Uzbekistan, Azerbejdżan, Turkmenistan. W związku z trwającą wojną, tak jak w ubiegłym roku, organizatorzy utrzymali formalne wykluczenie z konkursu autorów reprezentujących Rosję.
W tegorocznej edycji Aurory. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy wzięło udział 257 autorów z 17 krajów. W pierwszym etapie konkursu jury w składzie Davit Gabunia, Julia Holewińska i Agnieszka Lubomira Piotrowska wybrało pięć finałowych tekstów, które zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Prapremier. Zwycięzca otrzyma 50 tys. zł.
Do tegorocznego finału zakwalifikowano następujące sztuki:
„Ifigenia" Joanny Bednarczyk (Polska)
"Trwałość szkła hartowanego" Danilo Brakocevića (Serbia)
„Zakon zaścielonych łóżek" Leny Laguszonkowej (Ukraina)
„Rigor Mortis" Małgorzaty Maciejewskiej (Polska)
„Znikanie" Tomislava Zajeca (Chorwacja)