EN

21.07.2022, 10:32 Wersja do druku

Bydgoszcz. Lato w teatrze - pokaz finałowy

Od 11 lipca Teatr Kameralny w Bydgoszczy realizuje w ramach programu Lato w teatrze półkolonie „Pod prąd…” Półkolonie potrwają do końca tego tygodnia, ale 22 lipca o 15:0023 lipca o 12:00 będą miały swój moment kulminacyjny – pokaz finałowy przygotowany przez uczestników pod nadzorem instruktorów, który zaprezentujemy na tarasie Młynów Rothera.

proj. Radosław Drygas

Współpraca – to bardzo proste

Musicie tylko znaleźć wspólny język

Oraz wspólne zainteresowania
Wtedy od razu się uda.

(Uczestnicy projektu)

Pokaz „Pod prąd” to efekt dwutygodniowych półkolonii programu Lato w teatrze Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Dzieci i młodzież z Polski i Ukrainy brały udział w warsztatach aktorskich, muzycznych, choreograficznych i multimedialno-scenograficznych prowadzonych przez edukatorów z Teatru Kameralnego w Bydgoszczy. 22 i 23 lipca na Tarasach Młynów Rothera pokażemy Wam rezultat twórczej pracy uczestników projektu. Jest to artystyczna wypowiedź na temat doświadczeń zdobytych w trakcie wspólnego procesu. Dzieci i młodzież mówić będą o przyjaźni, byciu razem w dwujęzycznej grupie, współpracy i budowaniu relacji, wspólnych przeżyciach, nowych umiejętnościach.

Będziemy zaklinać burzę, śpiewać projektową piosenkę i włączać widzów we wspólne działania.

Idee latoteatralne to tworzenie przestrzeni do spotkania różnorodnych poglądów i doświadczeń, edukacja poprzez teatr i szerzenie idei pedagogiki teatru, czego przykładem jest projekt „Pod prąd”.

Lato w teatrze jest programem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego finansowanym ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

KRÓTKO O PROJEKCIE TEATRU KAMERALNEGO

Teatr Kameralny w Bydgoszczy znalazł się w gronie beneficjentów Lata w teatrze – programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt „Pod prąd…” umożliwił 40 dzieci w wieku 10-14 lat uczestnictwo w zajęciach warsztatowych w jednej z czterech grup: aktorskiej, choreograficzno-tanecznej, muzycznej i scenograficzno-multimedialnej. Efektem pracy uczestników będzie spektakl, który zostanie dwukrotnie zaprezentowany na tarasie Młynów Rothera.

Zajęcia odbywają się w terminie 11-24 lipca w budynku Teatru przy Grodzkiej. Do udziału zaprosiliśmy dzieci polskie i ukraińskie; zapewniliśmy również opiekę tłumacza. Wyniki naboru dostępne są pod linkiem http://www.latowteatrze.pl/konkurs-grantowy/aktualny-nabor/

DLACZEGO POD PRĄD?

Projekt porusza temat rzeki, a w szerszym kontekście żywiołu, jakim jest woda. Jest spotkaniem z naturą, żywiołem, historią i tożsamością. W Bydgoszczy uznajemy rzekę za coś oczywistego, co jest integralną częścią miasta. Chcemy zaproponować dzieciom poznanie rzeki, przyjrzenie się jej, spojrzenie z innej perspektywy. Celem jest ukazanie rzeki nie tylko jako elementu krajobrazu, ale też jako miejsca różnego typu doświadczeń (od pozytywnych po negatywne) oraz sprowokowanie dzieci do dyskusji na temat tego, jak wyglądają relacje między ludźmi a rzeką w świecie współczesnym, jaka jest historia rzeki i jak łączy się z naszą historią i tożsamością.

Poprzez twórcze zadania chcemy zachęcić dzieci do obserwacji natury w sposób inny niż odbywa się to na tradycyjnych lekcjach przyrody. Punktem wyjścia będzie obserwacja rzeki Brdy, żyjących w niej roślin, nurtu, dynamiki, słuchanie dźwięków rzeki, spojrzenie z lotu ptaka na bieg rzeki przez miasto. Zadawanie pytań, kiedy i po co powstały jazy i śluzy, kto je zbudował.

Efektem naszych działań będzie pokaz finałowy. Dzieci będą tworzyć improwizowane sceny inspirowane tematem rzeki i wody. Poprzez działania arteterapeutyczne odkryją w sobie rzekę, żywioł, którym jest woda. Następnie uczestnicy zainspirowani fragmentami tekstów „Chłopiec i rzeka” Henriego Bosco oraz „Wodne dzieci” Charlesa Kingsleya przyjrzą się spojrzeniu głównych bohaterów tych książek na rzekę, wodę, morskie głębiny. Poznają ich przygody, rozbudzą swoją wyobraźnię.

Źródło:

Wątki tematyczne