Ostatnimi kwietniowymi spektaklami w Operze Nova przed XXIX Bydgoskim Festiwalem Operowym była „Cyganeria”, opera Pucciniego wyreżyserowana w 2011 r. przez Macieja Prusa.
Wiadomość o śmierci tego wybitnego Twórcy nie pozostawiła obojętnym nikogo w świecie teatru. W sferze zainteresowań Macieja Prusa pozostawała obok dramatu opera, której wybitne realizacje grane są na polskich scenach: Straszny dwór Moniuszki (Teatr Wielki w Warszawie, 1972), Don Giovanniego Mozarta (Teatr Wielki w Warszawie, 1976), Króla Rogera Szymanowskiego (Teatr Muzyczny w Krakowie, 1976; Teatr Wielki w Poznaniu, 1979), Fidelia Ludviga van Beethovena (Opera Wrocławska,1977), Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego (Teatr Wielki w Łodzi, 1983)
Opera Nova w Bydgoszczy szczyci się trzema wyreżyserowanymi przez Macieja Prusa tytułami: wspomnianą „Cyganeria”, legendą dramatyczną „Potępienie Fausta” Hectora Berlioza (2015) i operą komiczną „Falstaff” Verdiego ( 2017).
Maciej Prus sięgnął po „dzieło życia” osiemdziesięcioletniego Verdiego będąc w tym samym wieku . Podobnie jak włoskiego kompozytora fascynował go Szekspir. „Falstaff” w koncepcji Prusa to opera o radości życia.
Aktualnie ten tytuł wystawia - jako jedyna w Polsce - Opera Nova, która czerwcowe spektakle (10 i 11.06) dedykuje pamięci Macieja Prusa.