To opowiadanie Jerzego Andrzejewskiego stało się przedmiotem niejednej już rozprawy, a kolejne roczniki kandydatów na polonistów, analizując jego konstrukcję, próbują dociec reguł organizujących narrację nowoczesnej prozy. Ale przecież "Bramy raju" nie są tylko filologiczną ciekawostką. Opublikowane w 1960 r. stały się ważnym wydarzeniem artystycznym, należą do tego nurtu, który zwykło się określać mianem literatury rozrachunkowej. Dziś cały interesujący dorobek Andrzejewskiego zdaje się odchodzić do historii, ale może właśnie ta opowieść o krucjacie dziecięcej jest ważna i teraz, gdyż w gruncie rzeczy dotyka spraw związanych z relacjami między jednostką a masami, traktuje o wierze w pewne ideały, o posłuszeństwie i przywództwie, o zgodności między deklaracjami a rzeczywistymi motywami ludzkiego postępowania. Jak jednak przełożyć te słynne dwa zdania, z których zbudowane jest opowiadanie, na język muzyki? Jak pokaz
Tytuł oryginalny
Bramy raju
Źródło:
Materiał nadesłany
Razem nr 9