Aleksander Ścibor-Rylski napisał sztukę o perypetiach współczesnej pary małżeńskiej. Mówiąc ściślej, jest to rzecz o rozkładzie i upadku małżeństwa (w danym jednostkowym przykładzie) z próbą analizy przyczyn tego wypadku. Sztuka, której punktem wyjścia jest dobrze i pomysłowo zaaranżowana zabawa, ma więc także ambicje szersze, dąży do pewnych psychologicznych, obyczajowych i socjologicznych uogólnień. Pozostawia je zresztą na marginesie przeznaczonym dla działania wyobraźni i samodzielnego wnioskowania widza. Para zaprezentowana nam przez autora "Bliskiego nieznajomego" jest na pierwszy rzut oka małżeństwem co się zowie nowoczesnym. Małżeństwem ukształtowanym w warunkach, w których o pożyciu dwojga ludzi nie decydują żadne inne czynniki jak tylko walory osobiste. Dodatkowym atutem "nowoczesności" jest tu jeszcze środowisko. Bohater jest pisarzem (autorem dramatycznym), a więc przedstawicielem grupy społecz
Tytuł oryginalny
Bliski Nieznajomy - zabawa i dydaktyka
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 24