Teatr Forma i Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz proponuje w piątek Warsztat poświęcony procesowi twórczemu aktora. Rok akademicki 2023-2024.
(Intensywny warsztat dla aktorów i nie-aktorów)
Ciało, umysł i struktura poznawcza w procesie twórczym
Celem tego opracowania jest systematyzacja i rozwinięcie pewnych koncepcji i procedur wykorzystywanych w praktyce scenicznej. Praca prowadzona podczas warsztatów ma na celu eksplorację procesów twórczych oraz indywidualnych form ekspresji. Kombinacja badań teoretycznych i praktycznych działań na scenie pozwala nam zaobserwować, w jaki sposób każdy z nas nawiązuje kontakt z procesem twórczym w określonych ramach i za pomocą określonych metod, które wzmacniają i inspirują fundamentalne zasady tworzenia na scenie. Nie jest to zależne od tego, czy osoby uczestniczące w pracach mają doświadczenie teatralne, czy też nie. Treści, które badamy w trakcie, obejmują:
1. Nasze własne ciało.
2. Nasz własny głos.
3. Nasz własny umysł.
4. Nasze własne doświadczenie.
Głównym celem tego opracowania jest pogłębienie zrozumienia “tworzenia w działaniu” i, co za tym idzie, określenie, co, jak, kiedy i gdzie uczestnicy rozpoznają zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie – cztery fundamentalne elementy, które pozwalają na tworzenie nowych doświadczeń ekspresyjnych. To znaczy: ciało, głos, rytm (wewnętrzny i zewnętrzny) oraz przestrzeń, a przede wszystkim wewnętrzne rozpoznawanie procesów poznawczych i stymulowanie nowych działań i aktywności na scenie. W obszarze teoretycznym zakładaliśmy, że proces twórczy podlega wpływom kulturowym i językowym. Różne dziedziny, tworzące “sferę kulturową” (semiosfery, korzystając z terminologii Jurija Lotmana), wpływają na struktury relacji przestrzennych, co otwiera nas na nowe dziedziny rozumienia zarówno nas samych, jak i “świata wokół nas”. Z drugiej strony, język, rozumiany tutaj jako mowa, stanowi potencjalny ogranicznik kształtowania kreatywnych wymiarów, które mogą ograniczać, otwierać lub oferować inne kanały ekspresji oraz sposoby ich rozwijania.
W ramach serii ćwiczeń dążymy do ustanowienia podstawowych warunków rozwoju procesu twórczego w samym sobie, zgodnie z tym, co Stanisławski określił jako “pracę aktora nad sobą”. Obejmuje to odtwarzanie / tworzenie na scenie i, co najważniejsze, osiągnięcie transformacji naszej własnej kondycji ludzkiej na scenie. Praca ta obejmuje trzy konkretne cele: uwolnienie ciała, rozwijanie i poszerzanie głosu oraz stymulowanie wyobraźni. Chodzi o odkrycie możliwości działania bez stawiania założeń. Wykorzystamy szereg specjalnie dobranych ćwiczeń, które pozwolą nam dotrzeć do punktu centralnego, w którym aktor staje się niczym więcej niż istotą fizyczną, wolną od stereotypów i klisz, podążającą za jedynym możliwym źródłem: działaniem rodzącym się z potrzeby chwili.
ĆWICZENIA
Obecność aktora: wolne ciało
A) Kontakt z przestrzenią.
B) Rytm i zmiana.
C) Ciągłość działania.
D) Działanie z powodu konieczności.
E) Przestrzeń jako katalizator.
F) Partner jako katalizator.
Wyobraźnia i dźwięk: głos wolny
A) Oddech.
B) Dźwięk otwarty.
C) Dźwięk i ciągłość́.
D) Obraz i odpowiadający mu dźwięk.
Dotykanie nieznanego: wolna wyobraźnia
A) Improwizacja.
B) Praca z tekstem.
C) Inscenizacja.