EN

5.09.2023, 16:04 Wersja do druku

Bielsko-Biała. Laboratorium procesów twórczych i form ekspresji aktora

Teatr Forma i Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz proponuje w piątek Warsztat poświęcony procesowi twórczemu aktora. Rok akademicki 2023-2024.

fot. mat. organizatora

(Intensywny warsztat dla aktorów i nie-aktorów)

Ciało, umysł i struktura poznawcza w procesie twórczym

Celem tego opracowania jest systematyzacja i rozwinięcie pewnych koncepcji i procedur wykorzystywanych w praktyce scenicznej. Praca prowadzona podczas warsztatów ma na celu eksplorację procesów twórczych oraz indywidualnych form ekspresji. Kombinacja badań teoretycznych i praktycznych działań na scenie pozwala nam zaobserwować, w jaki sposób każdy z nas nawiązuje kontakt z procesem twórczym w określonych ramach i za pomocą określonych metod, które wzmacniają i inspirują fundamentalne zasady tworzenia na scenie. Nie jest to zależne od tego, czy osoby uczestniczące w pracach mają doświadczenie teatralne, czy też nie. Treści, które badamy w trakcie, obejmują:

1. Nasze własne ciało.

2. Nasz własny głos.

3. Nasz własny umysł.

4. Nasze własne doświadczenie.

Głównym celem tego opracowania jest pogłębienie zrozumienia “tworzenia w działaniu” i, co za tym idzie, określenie, co, jak, kiedy i gdzie uczestnicy rozpoznają zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie – cztery fundamentalne elementy, które pozwalają na tworzenie nowych doświadczeń ekspresyjnych. To znaczy: ciało, głos, rytm (wewnętrzny i zewnętrzny) oraz przestrzeń, a przede wszystkim wewnętrzne rozpoznawanie procesów poznawczych i stymulowanie nowych działań i aktywności na scenie. W obszarze teoretycznym zakładaliśmy, że proces twórczy podlega wpływom kulturowym i językowym. Różne dziedziny, tworzące “sferę kulturową” (semiosfery, korzystając z terminologii Jurija Lotmana), wpływają na struktury relacji przestrzennych, co otwiera nas na nowe dziedziny rozumienia zarówno nas samych, jak i “świata wokół nas”. Z drugiej strony, język, rozumiany tutaj jako mowa, stanowi potencjalny ogranicznik kształtowania kreatywnych wymiarów, które mogą ograniczać, otwierać lub oferować inne kanały ekspresji oraz sposoby ich rozwijania.

W ramach serii ćwiczeń dążymy do ustanowienia podstawowych warunków rozwoju procesu twórczego w samym sobie, zgodnie z tym, co Stanisławski określił jako “pracę aktora nad sobą”. Obejmuje to odtwarzanie / tworzenie na scenie i, co najważniejsze, osiągnięcie transformacji naszej własnej kondycji ludzkiej na scenie. Praca ta obejmuje trzy konkretne cele: uwolnienie ciała, rozwijanie i poszerzanie głosu oraz stymulowanie wyobraźni. Chodzi o odkrycie możliwości działania bez stawiania założeń. Wykorzystamy szereg specjalnie dobranych ćwiczeń, które pozwolą nam dotrzeć do punktu centralnego, w którym aktor staje się niczym więcej niż istotą fizyczną, wolną od stereotypów i klisz, podążającą za jedynym możliwym źródłem: działaniem rodzącym się z potrzeby chwili.

ĆWICZENIA

Obecność aktora: wolne ciało

A) Kontakt z przestrzenią.

B) Rytm i zmiana.

C) Ciągłość działania.

D) Działanie z powodu konieczności.

E) Przestrzeń jako katalizator.

F) Partner jako katalizator.

Wyobraźnia i dźwięk: głos wolny

A) Oddech.

B) Dźwięk otwarty.

C) Dźwięk i ciągłość́.

D) Obraz i odpowiadający mu dźwięk.

Dotykanie nieznanego: wolna wyobraźnia

A) Improwizacja.

B) Praca z tekstem.

C) Inscenizacja.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne