EN

1.12.1991 Wersja do druku

Biedermann i podpalacze

Historia poczciwego miesz­czucha, któremu zagraża niebez­pieczeństwo. Pragnie uniknąć katastrofy, licznymi ustępstwa­mi obłaskawiając wrogie mu siły. Wierzy, że w ten sposób będzie mógł zachować minimum dobro­bytu i pozór spokoju. W rzeczywi­stości zaś staje się mimowolnym sprawcą własnej klęski. Współczesny moralitet, który był odczytywany jako metafora eu­ropejskiej polityki okresu mona­chijskiego wobec brutalnych rosz­czeń hitlerowskiej III Rzeszy. Jest to także gorzko-ironiczne studium tkwiącego w człowieku oportuni­zmu. Autor sztuki Max Frisch(1911-1991), pisarz szwajcarski, uważany jest za jednego z najważniejszych współczesnych twórców. W powie­ściach (na polski tłumaczono min. "Stiller", "Powiedzmy, Gantenbein", "Homo Faber") i dramatach ("Don Juan, czyli Miłość do geome­trii", "Szewska pasja Filipa Hotza", "Andorra") jest upartym i wni­kliwym tropicielem napięć i kryzy­sów nurtujących współczesnego Europejczyka oraz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Biedermann i podpalacze

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 279

Autor:

?

Data:

01.12.1991

Realizacje repertuarowe