EN

13.09.2021, 18:04 Wersja do druku

Białystok. Zbliża się Festiwal „Kierunek Wschód V”

Już za tydzień startuje kolejna edycja Festiwalu „Kierunek Wschód”. W związku z rozpoczętym remontem siedziby, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku zaprasza widzów na festiwalowe spektakle do lokalizacji zastępczych.

fot. mat. organizatora

– Piąta edycja Festiwalu „Kierunek Wschód” odbędzie się od 19 września do 4 października. Jest to przegląd prezentujący kulturę pogranicza, w tym przedstawienia zza wschodniej granicy Polski. Nasze wydarzenie jest realizowane z myślą o Międzynarodowej Idei Partnerstwa Wschodniego. Mimo niepewnej sytuacji epidemicznej, udało się zaprosić do Białegostoku teatry i spektakle z Gruzji, Armenii, Białorusioraz Polski– mówi Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru.

Podczas Festiwalu zaprezentują się także gospodarze. Teatr Dramatyczny w Białymstoku podczas przeglądu zagra dwa spektakle: „Bóg mordu” w reżyserii Katarzyny Deszcz oraz „Treny” w reżyserii Grzegorza Suskiego. Ważnym elementem Festiwalu od wielu lat, którego nie zabraknie również w tym roku, są panele dyskusyjne artystów i twórców z widzami. Spotkania poprowadzi Dorota Sokołowska, dziennikarka Polskiego Radia Białystok.

– Cieszę się, że na kolejną edycję Festiwalu udało się pozyskać środki z Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Również jako Samorząd Województwa Podlaskiego wsparliśmy realizację tego ciekawego przedsięwzięcia, które doskonale wpisuje się w wielokulturowy charakter naszego regionu. Wiem, że remont Teatru Dramatycznego sprawił, że artyści i widzowie spotkają się w innych niż dotychczas lokalizacjach, ale już w 2023 roku, zarówno Teatr, jak i Festiwal zyskają nowoczesną przestrzeń artystyczną – powiedział Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego.

Festiwalowe spektakle będzie można obejrzeć m.in. w Podlaskim Instytucie Kultury (Spodki, ul. Św. Rocha 14), Uniwersyteckim Centrum Kultury Uniwersytetu w Białymstoku (ul. Ciołkowskiego 1N) i Kinie TON (Rynek Kościuszki 2).
– „Kierunek Wschód” wzbogaca ofertę artystyczną Teatru Dramatycznego i co roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem widzów. Mamy nadzieję, że tak będzie i tym razem. Tym bardziej, że większość spektakli będzie można zobaczyć "na żywo". Przegląd jest dla nas - jako instytucji - ważnym wydarzeniem, ponieważ pozwala nawiązywać i rozwijać współpracę z zagranicznymi teatrami. Liczymy na to, że także tegoroczne spotkania przyniosą nowe pomysły, które wspólnie będziemy mogli zrealizować w przyszłości – mówi Martyna Faustyna Zaniewska, Zastępca Dyrektora Teatru.

Wstęp na wszystkie spektakle jest bezpłatny. Wejściówki na spektakle będą dostępne w kasie Teatru (ul. Suraska 1) od 14 września (wtorek) od godz. 14.00. Jedna osoba będzie mogła otrzymać dwie wejściówki na dany spektakl. Program Festiwalu jest dostępny na stronie Teatru: www.dramatyczny.pl/projekty/kierunek-wschod/kierunek-wschod-v

Festiwal „Kierunek Wschód”
19.09 – 4.10.2021 r., Białystok

WEJŚCIÓWKI

Festiwal „Kierunek Wschód” jest niekomercyjnym projektem i wstęp na wszystkie spektakle jest bezpłatny.  Mimo to obowiązują darmowe wejściówki.

Wejściówki będą dystrybuowane od 14 września (wtorek) od godz. 14.00 w kasie Teatru (Białystok, ul. Suraska 1). Godziny pracy kasy: wtorek – sobota: godz. 14.00 – 20.00, niedziela: godz. 12.00 – 14.00.

Odbiór wejściówek osobisty – bez możliwości wcześniejszej rezerwacji.  Jedna osoba może otrzymać maksymalnie po 2 wejściówki na wybrane spektakle (łącznie maksymalnie 14 wejściówek).
***

OPISY SPEKTAKLI

Państwowy Teatr Dramatyczny im. Waży Pszaweli w Telawi (Gruzja)
„Kiedy tak bardzo za mną tęsknisz…”


spektakl na podstawie sztuki Irakli Samsonadze
reżyseria: Avto Varsimashvili
obsada: Ivane Iantbelidze, Paata Guliashvili
czas trwania spektaklu: 60 minut
[spektakl prezentowany online]

Historia opowiada o relacji ojca i syna, która została wystawiona na próbę przez kryzys gospodarczy, zderzenie pokoleń, a także przemoc domową, narkomanię, hazard czy utratę mieszkania. Spektakl kończy się optymistyczną nutą: skruszony ojciec poprawia się, żona i dzieci głównego bohatera wracają do domu, a cała sytuacja nabiera pozytywnego obrotu.

Grupa Teatralna Kupałaŭcy (Białoruś)
„Ja”


autorzy spektaklu dokumentalnego i reżyseria: Raman Padalaka, Michaś Zuj
scenografia: Tacćiana Dziwakowa
muzyka: Andrej Papkou, Juraś Baczkarou
reżyseria świateł: Mikalai Surkou
multimedia: Michaił Mićkou
reżyseria dźwięku: Juraś Baczkarou
asystent reżysera: Wiktoryja Andreiczykawa
obsada: Valiancina Harcujeva, Kryscina Drobyš, Paša Astravuch, Ivan Kušniaruk
czas trwania spektaklu: 90 minut

Dzieciństwo to cudowny i tajemniczy czas. Każdy dzień dzieciństwa był wyjątkowy. Każda mała rzecz zamieniała się w coś bardzo ważnego, świętego…
Przyzwyczailiśmy się dzielić się prywatnymi historiami z przyjaciółmi, z bliskimi. Twórcy spektaklu „Ja” zebrali historie, z których wywodzi się ich „Ja - osoba”: pierwsza miłość, pierwsza przyjaźń, pierwsze rozczarowanie, pierwsza zdrada… Podczas spektaklu podzielą się z publicznością historiami chłopców i dziewczynek, którymi kiedyś byli.

„Ja” jest podróżą tam, gdzie wszystko się wydarzyło po raz pierwszy w życiu.
„Ja”  jest pragnieniem powrotu do dzieciństwa, kiedy każda chwila była niesamowitym odkryciem i wydarzeniem.
„Ja”  jest pragnieniem zrozumienia siebie i akceptacji trudnych chwil w moim życiu.
„Ja”  jest czymś, co już nigdy nie wróci, ale zawsze będzie z tobą.

Niezależny Projekt Teatralny (Białoruś)
„HETAMY”

spektakl na podstawie książki Andreja Horwata „Radio Prudok”
reżyseria: Stas Żyrkow (Ukraina)
obsada: Andrej Nowik, Daria Nowik, Mikałaj Stońka, Ilya Yasinski, Oleg Garbuz, Igor Shugaleev
produkcja: Maryna Daszuk
czas trwania spektaklu: 60 minut

„Radio Prudok” («Радзіва Прудок») Andreja Horwata to jeden z najpopularniejszych białoruskich bestsellerów ostatnich lat. Książka Horwata jest opowieścią o nim samym. Autor, rozczarowany pracą w stołecznym Mińsku, relacjonuje przeprowadzkę na poleską wieś Prudok. Zaś Stas Żyrkow to jeden z najzdolniejszych ukraińskich reżyserów nowej fali, zasłużony artysta Ukrainy, dyrektor artystyczny Teatru Kijowskiego. Spektakl Żyrkowa na nowo pokazuje tekst Horwata. Bardziej emocjonalnie i dynamicznie - aż do krzyku. Pokazuje, że Horwat i bohaterowie jego książki to właściwie my wszyscy.

Narodowy Akademicki Teatr im. Gabriela Sundukyana (Armenia)
„Dekameron”

spektakl wg „Dekameronu” Giovanniego Boccaccia
adaptacja i reżyseria: Lili Elbakyan
obsada: Lili Elbakyan, Mariam Shahinyan, Tsovinar Martirosyan, Araksya Melikyan, Ruzanna Hakhnazaryan, Gayane Moghrovyan, Satenik Gasparyan, Mariam Davtyan
czas trwania spektaklu: 100 minut

Spektakl miał premierę w maju 2020 r. - w czasie i świecie dotkniętym pandemią. Na sztukę składają się nowele i pieśni wybrane z „Dekameronu" – słynnego zbioru stu opowieści Giovanniego Boccaccia. Spektakl jest tragikomedią, w której przeplatają się ze sobą płacz, śmiech, radość i miłość. Osiem dziewcząt ucieka do domku pod Florencją, gdzie przebywa w izolacji spowodowanej zarazą dżumy. Odcięte od świata zewnętrznego, opowiadają o swoim doświadczeniu epidemii i uczuciach, które każdy z nas może dziś odnaleźć w sobie: strachu, oszołomieniu, ale też ogromnej chęci do życia.

Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (Polska)
„Psie serce”


spektakl na podstawie opowiadania „Psie serce” Michaiła Bułhakowa
adaptacja i reżyseria: Igor Gorzkowski
scenografia i reżyseria świateł: Jan Polivka
kostiumy: Joanna Walisiak
choreografia: Inga Pilchowska
muzyka: Zbigniew Kozub
obsada: Marta Ledwoń, Jolanta Rychłowska-Żarnecka, Jowita Stępniak, Magdalena Zabel, Tomasz Bielawiec, Michał Czyż, Włodzimierz Dyła, Przemysław Gąsiorowicz, Maciej Grubich, Paweł Kos, Krzysztof Olchawa, Wojciech Rusin, Daniel Salman
czas trwania spektaklu: 150 minut z 15 minutową przerwą

W sercu sowieckiej Rosji cieszący się europejską sławą profesor Preobrażeński rozwija innowacyjny sposób odmładzania ludzkiego ciała. Medyk przygarnia błąkającego się bezpańskiego psa Szarika. Jednak nie kieruje się dobrocią serca, a potrzebą rozwoju nauki. Przeszczepia znajdzie ludzkie organy, dzięki czemu zwierzę zmienia się w człowieka, ale tym samym zyskuje najgorsze ludzkie przywary.

Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (Polska)
„Bóg mordu”


spektakl na podstawie sztuki „Bóg Mordu” Yasminy Rezy
reżyseria: Katarzyna Deszcz
przekład: Barbara Grzegorzewska
kostiumy: Aneta Suskiewicz
scenografia: Andrzej Sadowski
inspicjent: Jerzy Taborski / Karolina Bielawska
obsada: Arleta Godziszewska, Kamila Wróbel-Malec, Bernard Bania, Patryk Ołdziejewski
czas trwania spektaklu: 90 minut

Dwa małżeństwa spotykają się, aby wyjaśnić bójkę swoich synów. Wszystkim zależy na załagodzeniu sytuacji. Jednak bohaterami - o różnych osobowościach - zaczynają rządzić nerwy i emocje, które uwalniają mroczną część ludzkiej natury, czyniąc ze spektaklu niezwykłą opowieść o każdym z nas.

Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (Polska)
„Treny”


spektakl na podstawie poezji Jana Kochanowskiego
reżyseria: Grzegorz Suski
muzyka: Julita Charytoniuk, Tomasz Jarnicki
inspicjent: Justyna Godlewska-Kruczkowska
obsada: Beata Chyczewska, Justyna Godlewska-Kruczkowska, Monika Zaborska, Bernard Bania, Grzegorz Suski
czas trwania spektaklu: 60 minut

Renesansowa poezja, nastrojowa scenografia i muzyka tworzą ze spektaklu historię o utracie uczuć, porzuceniu, zostawieniu, które dotykają każdego człowieka. Kameralna atmosfera i oszczędność w środkach wyrazu pozwala zanurzyć się w refleksji i zadumie, od których nie da się uciec.  

Źródło:

Materiał nadesłany