EN

1.03.2014 Wersja do druku

Bezrobotny Świerszcz

"Testament psa" w reż. Remigiusza Brzyka w Teatrze Nowym w Poznaniu. Pisze Kalina Zalewska w Teatrze.

W interpretacji Brzyka "Historia o Miłosiernej" stała się kontrowersyjną, nie zawsze więc rzetelnie sprawiedliwą, ale gorącą i aktualną wypowiedzią o polskim Kościele. Bez wątpienia zrealizowaną z talentem. Od czasu europejskiej prapremiery "Historii o Miłosiernej, czyli Testamentu psa", wyreżyserowanej przez Konrada Swinarskiego w warszawskim Ateneum (1960), tekst brazylijskiego autora Ariano Suassuny regularnie pojawiał się na scenie. Sam Swinarski wracał doń kilka razy, także w Berlinie i Zurychu, gdzie, jak podaje Joanna Walaszek, jego spektakle ratowały teatry przed bankructwem, a reżyser żartował, że to zasługa Miłosiernej. W nowej epoce dramat Suassuny dwukrotnie zrealizował Piotr Cieplak (1997, 2012), a i Remigiusz Brzyk reżyserował go już w łódzkim Jaraczu (2004) i wrocławskiej PWST (2011). Czy nieco zwietrzały i naiwny moralitet, będący portretem ludowego katolicyzmu, osadzony w realiach Ameryki Południowej, jest nadal aktualny

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Bezrobotny Świerszcz

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 10/10.2013

Autor:

Kalina Zalewska

Data:

01.03.2014

Realizacje repertuarowe