EN

16.11.1994 Wersja do druku

Bez hucpy do samozatracenia

Jednym z hitlerowskich zarządców get­ta w Wilnie był Kittel, oficer SS, artysta śpiewak. Uczył się zarówno w szkole tea­tralnej w Berlinie, jak i w policyjnej we Frankfurcie. Na jego rozkaz wileńscy Ży­dzi, aktorzy i muzycy utworzyli stałą tru­pę teatralną. Wyrafinowany esteta Kittel zapowiedział, że nie znosi hucpy. Zwłaszcza żydowskiej. Sztuka, którą mieli mu prezentować artyści getta, musiała być najwyższego lotu. Kropka. Joshua Sobol, autor "Ghetta", urodził się w 1939 r. Po studiach filozoficznych na Sorbonie wykładał estetykę i prowadził warsztaty reżyserskie na Uniwersytecie w Tel Awiwie. Zaintrygował go fakt istnienia w wileńskim getcie teatru. O kilka kroków od swego domu w Tel Awiwie odnalazł Israela Segala, b. dyrektora artystycznego wspomnianego teatru. I wtedy Sobol na­pisał tekst jedyny w swoim rodzaju: moc­no oparty na faktach, choć zmierzający w stronę poetyckiej metafory, konkretny, jednakże niejednoznaczny, o ważkiej, un

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Bez hucpy do samozatracenia

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita Nr 266

Autor:

Janusz R.Kowalczyk

Data:

16.11.1994

Realizacje repertuarowe