EN

31.01.1980 Wersja do druku

"Betlejem polskie" L. Rydla

Nie zawsze sprawiedliwy los przekazał nam postać Lucjana Rydla jako "cięgiem gadającego" pana młodego w "Weselu". Portret literacki Rydla utrwalony przez Wyspiańskiego już w ocenie współczesnych wydał się nader krzywdzący i nie przekazywał prawdy o człowieku, który był wybitnym erudyta zwłaszcza w zakresie hellenistyki i historii, mistrzem słowa i znawcą teatru. Z jego bogatej literackiej spuścizny kilka co najmniej utworów na trwałe zostało w dorobku naszej kultury, aby wspomnieć tylko "Zaczarowane koło", "Zygmunta Augusta" czy "Jeńców". Miał też Rydel autentyczne zainteresowanie dla Teatru Ludowego, był autorem pionierskiej pracy "Teatr wiejski przyszłości". Jednym z najbardziej znanych dramatycznych dzieł Rydla, ludowym w najlepszym tego słowa znaczeniu jest pełne scenicznej werwy "Betlejem polskie". W swoim czasie jeden z najczęściej grywanych utworów na polskich scenach, który trafił i na sceny amatorskie, wiejskich nie wyłączając. Tradyc

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Betlejem polskie" L. Rydla

Źródło:

Materiał nadesłany

Słowo Powszechne nr 24

Autor:

Izabela Bobbe

Data:

31.01.1980

Realizacje repertuarowe