Teatr Wybrzeże (Scena Kameralna) w Gdańsku: "WOLNOŚĆ DLA BARABASZA" Krzysztofa Wójcickiego. Reżyseria i scenografia: Andrzej Markowicz, muzyka: Andrzej Głowiński, choreografia: Zygmunt Kamiński. Prapremiera 30 X 1988.
Krótko po wystawieniu "Stąd do Ameryki" Władysława Zawistowskiego Teatr Wybrzeże przygotował kolejną prapremierę polskiej sztuki współczesnej. Tym razem jest to debiut teatralny Krzysztofa Wójcickiego, młodego gdańskiego pisarza i krytyka, autora "Bałwana", "Xięgi Bałwochwalczej" i dramatu poetyckiego "Wolność dla Barabasza". Pierwowzorem tytułowego bohatera tego ostatniego utworu jest oczywiście Barabasz z "Nowego Testamentu". Z Ewangelii dowiedzieć się o nim możemy niewiele. Wiadomo, że był zabójcą, wtrąconym do więzienia i zgodnie z wolą tłumu uwolnionym przez Piłata. Zamiast niego ukrzyżowano Jezusa. Z tego wyroku Wójcicki wyprowadza dramat jednostki. Bohaterowi ciąży wolność uzyskana w ten sposób, zmusza go do refleksji i przemian świadomości. Barabasz w sztuce Wójcickiego nie jest przestępcą pospolitym, lecz politycznym, walczącym o wyzwolenie Żydów spod rzymskiej okupacji. Z punktu widzenia prawa jest zbrodniarzem, patrząc z innej