XIV Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana w Gdańsku. Pisze Monika Partyk w Ruchu Muzycznym.
Wolfgang Amadeus w pięknych okolicznościach przyrody - tak można by podsumować gdański XIV Międzynarodowy Festiwal Mozartowski. Dosłownie: większość koncertów odbywała się w parku Oliwskim przed Pałacem Opatów, i w przenośni: na krajobraz muzyczny imprezy, oprócz dzieł patrona, złożyły się także ich muzyczne parafrazy, które dowiodły po raz kolejny genialnej uniwersalności twórczości Salzburczyka. Jedną z najbardziej udanych stanowiła fuzja Cosi fan tutte ze Ślubami panieńskimi zatytułowana Śluby "fan tutte". Fragmenty utworów inteligentnie, zadziornie i nie bez uzasadnienia połączyła - zgodnie z pomysłem dyrektora festiwalu Jana Łukaszewskiego - reżyserka Natalia Babińska. Oba dzieła charakteryzuje bowiem okiełznany młodzieńczy bunt miłosny oraz mesmeryczny "magnetyzm serca" (twórcy owej teorii Franzowi Antonowi Mesmerowi zawdzięczamy też zamówiony u dwunastoletniego Mozarta singspiel "Bastien i Bastienne"). Wykonawcy: sopran Ann