EN

5.07.1998 Wersja do druku

Bałkańska ewangelia

Pod koniec maja w warszaw­skich "Rozmaitościach" odbyła się premiera od dawna zapo­wiadanej "Skóry węża" - sztuki Slobodana Snajdera z Chorwacji. To dziwny, wizyjny i metaforyczny kolaż scen, który przyrównać można tylko do "Mordu w katedrze" T. S. Eliota. Przypowieść o wojnie, śmierci, gwał­tach i czystkach etnicznych rozpięta na tle historii biblijnej. Bardzo trudno odnaleźć właściwą poetykę dla tak wielowarstwowego tekstu, w którym wierzenia ludowe mieszają się z realiami bratobójczej wojny, a wszystko to opisane jest w perspektywie metafizycznej, ujrzane oczami odwiecznej wojny między złem i dobrem, planem boskim i diabelskim. Piotr Cieplak, reżyser przedstawienia, od lat uprawia w teatrze swoisty nurt "współczesnych moralitetów". Znany jest z inscenizacji "Historyi o chwaleb­nym Zmartwychwstaniu Pańskim" Mi­kołaja z Wilkowiecka, czy z niedawnej premiery "Historii o Miłosiernej, czyli Testamentu psa" Ariano Suassuny. Od lat pyta o kszta�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Bałkańska ewangelia

Źródło:

Materiał nadesłany

Sycyna nr 12

Autor:

Grzegorz Janikowski

Data:

05.07.1998

Realizacje repertuarowe