Działalność artystyczna warszawskiego Teatru Wielkiego obfituje ostatnimi czasy w dużą ilość udanych premier, takich jak: "Don Giovanni", "Falstaff", "Katarzyna Izmajłowa" czy ostatnio "Bal maskowy". Kanwą libretta "Balu maskowego" Giuseppe Verdiego, stały się wydarzenia historyczne sięgające roku 1792, kiedy to w Sztokholmie zaprzysiężona grupa spiskowców zamordowała króla szwedzkiego Gustawa III. Akcja opery splatająca w swym przebiegu motyw polityczny z wątkiem miłosnym (miłość Gustawa III i Amelii, żony powiernika i sekretarza królewskiego hrabiego Ribbinga) czyni z tego dzieła, Jak podaje Henryk Swolkień "najbardziej dojrzały wzór melodramatu Verdiowskiego po Rigoletcie i Trubadurze. Jak wiadomo o powodzeniu każdego utworu operowego decyduje zawarty w nim ładunek emocjonalny, który w zespoleniu z pozostałymi elementami dzieła scenicznego tworzy w pełni doskonały teatr operowy. Czynnik emocjonalny w omawianym dziele wydobyty został przez mło
Źródło:
Materiał nadesłany
Słowo Powszechne, nr 55