Niemal każdy szanujący się pisarz sceniczny uważa za swój obowiązek przynajmniej raz wyłożyć na scenie swoje artystyczne credo, wystąpić w obronie pogardzanych dawniej aktorów. W ten sposób powstają sztuki odbiegające od dorobku danego autora, oparte na innych nieco zasadach niż jego widowiska przeznaczone dla sceny. Tak się dzieje, poczynając od Moliera, którego "Improwizacja w Wersalu" dała początek scenicznym rozważaniom na temat kondycji aktora, aż po... No właśnie, współcześnie rzecz stała się bardziej może manierą niż rzeczywistą potrzebą, czasem jednak taki programowy tekst również potrafi zainteresować widza. Żeby wspomnieć tylko u nas "Dwa teatry" Jerzego Szaniawskiego, a w świecie - chociażby wystawioną właśnie przez Teatr TV "Sztukę gry aktorskiej" Eduardo de Filippo. Znakomity włoski dramaturg, czerpiący na ogół swoje siły żywotne z realiów neapolitańskiej prowincji, postanowił przeprowadzić w t
Tytuł oryginalny
Artystyczne credo Eduardo de Filippo
Źródło:
Materiał nadesłany
Ekran nr 38