"Sługa dwóch panów" Carla Goldoniego w reż. Tadeusza Bradeckiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Pisze Patryk Kencki w Teatrze.
Tadeusz Bradecki, doświadczony inscenizator, który miał okazję pracować we Włoszech, świetnie wyczuwa konwencję dell'arte. Commedia dell'arte powstała jako teatr zawodowy, oparty na stypizowanych postaciach oraz szkicowo nakreślonych scenariuszach, uzupełnianych improwizowanymi działaniami bądź wypowiedziami. Była to więc od samych swoich początków tradycja performatywna, ukształtowana w opozycji do teatru dramatycznego, który w dobie renesansu stanowił najczęściej domenę uczonych amatorów. Jej istnienie zagrożone zostało w wieku XVIII, kiedy z teatrów starano się rugować to wszystko, co kojarzy się z jarmarcznością. Ocalenie wiązało się z zastąpieniem scenariuszy literacką komedią. Wśród pisarzy, którym commedia all'improvviso zawdzięcza przetrwanie, najbardziej emblematyczny jest Carlo Goldoni. Z ówczesnych aktorów warto przypomnieć Cesarego D'Arbes, który jako pierwszy zdecydował się na zdjęcie tradycyjnej maski i zastąpieni