Dwie edycje konkursu Animatus organizowanego przez Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach pozwalają na próbę diagnozy sytuacji, w jakiej znajduje się obecnie sztuka projektowania animanta w odniesieniu do kwestii jego estetyki, oraz zastanowienie się, w jaki sposób takie przedsięwzięcia jak Animatus mogą wpływać na artystów, wyzwalając drzemiącą w nich energię i potencjał twórczy - pisze Katarzyna Proniewska-Mazurek w Teatrze Lalek.
Jak świat światem wśród artystów istnieją pewne zagadkowe mody na miejsca. My artyści, między innymi też i scenografowie, w pewien zabawny sposób prowadzimy między sobą gry, licytując się, w jakich miejscach realizujemy spektakle bądź prezentujemy swoje prace. W efekcie tworzymy swego rodzaju "nieoficjalne listy rankingowe" teatrów, galerii czy innych instytucji, z którymi "na czasie jest" współpracować; sytuujemy poszczególne teatry na wyimaginowanej planszy gry "Monopol". Choć zjawisko to można postrzegać jako stosunkowo zabawne, to istnieje ono od wieków, a efektem tego fenomenu jest powstawanie nie tylko map miejsc modnych. Równocześnie doceniane są w ten sposób miejsca, gdzie dzieją się rzeczy istotne z punktu widzenia przemian zachodzących w przestrzeni sztuki współczesnej. W ciągu ostatnich kilku lat na wspomnianej powyżej "nieoficjalnej liście miejsc modnych" dokonało się pewne ciekawe przetasowanie. Ze stosunkowo odległej pozycji na na