Festiwal sztuk rosyjskich i radzieckich jest m. in. niezwykle plastycznym przekrojem, treściwym i wyrazistym skrótem stu lat historii. Historii brzemiennej - nie tylko dla Rosji - w przemiany przełomowe; najradykalniejsze, jakie się kiedykolwiek i gdziekolwiek dokonały. Jak w zwierciadle odbijają się one w teatrze rosyjskim i radzieckim, ilustrującym niejako poszczególne etapy rozwojowe kraju, w którym dojrzewa przyszłość ludzkości. I jeśli tematykę, tło społeczne, charakter konfliktów i same postacie takiej "Burzy" (1859) Ostrowskiego, a następnie "Trzech Sióstr" (1900) Czechowa i "Mieszczan" (1901) Gorkiego zestawić z współczesnymi sztukami radzieckimi - chwyta się głęboko humanistyczny sens Rewolucji Październikowej lepiej, aniżeli po przeczytaniu nie jednej poważnej rozprawy. Jakiż to tragiczny, przytłaczający głaz odwalił Październik z piersi człowieka szamocącego się rozpaczliwie w ustroju kapitalistycznym! Jak inaczej, jak radośnie inacze
16.12.1949
Wersja do druku