Wielki repertuar romantyczny i neoromantyczny, który ostatnimi laty często gości na polskich scenach, traktowany jest zazwyczaj jako punkt wyjścia do inscenizacji nowatorskich, polemicznych w stosunku do istniejących kanonów teatralnych. W dramatach Mickiewicza, Słowackiego czy Wyspiańskiego szuka się problematyki podstawowej dla życia narodowego. Myśli i refleksje dziewiętnastowiecznych poetów przykłada się do współczesności; z drugiej zaś strony dzisiejszą optykę stosuje dla oglądu romantycznych arcydzieł i zawartych w nich treści. Oczywiście ta ogólna zasada różnie jest realizowana w poszczególnych przypadkach. Inaczej widział romantyzm i Wyspiańskiego Konrad Swinarski, inaczej widzi Adam Hanuszkiewicz. Na tle fali romantycznej w polskim teatrze współczesnym zadziwiająco wyróżnia się ostatnia realizacja Erwina Axera. Wyróżnia się skromnością czy wręcz pokorą reżysera wobec dramatu, który wystawił - to znaczy
Tytuł oryginalny
Ambitne i nudne
Źródło:
Materiał nadesłany
Zwierciadło nr 30