Słowo "aktualny" robi karierę w świecie rosyjskiego teatru. W centrum uwagi znajdują się inicjatywy zbliżające teatr do rzeczywistości społecznej i politycznej - pisze Katarzyna Osińska w Teatrze.
Kontekstem tegorocznego moskiewskiego Festiwalu Złota Maska (27 marca-15 kwietnia) oraz organizowanego w jego ramach od 2000 roku specjalnego programu dla zagranicznych krytyków i obserwatorów Russian Case stała się podwyższona aktywność polityczna Rosjan. Owa aktywność - nie zawsze, rzecz jasna, oznaczająca bezpośrednie zaangażowanie w działania polityczne - wyraża się znacznie większym, niż to miało miejsce przed 10 grudnia 2010 roku (w tym dniu, przypomnijmy, odbył się pierwszy po wyborach mityng opozycji w Moskwie na placu Błotnym), zainteresowaniem sytuacją w kraju. Kuratorka tegorocznego Russian Case, Jelena Kowalska, spotkanie z zagranicznymi gośćmi rozpoczęła od uwag na temat niedawnych i bieżących wydarzeń. Pomijając szersze omówienie protestów i zaangażowanych w nie sił politycznych, skupiła się na prostym z pozoru przekazie: kto w burzliwym okresie przed i powyborczym poparł Putina, a kto opowiedział się przeciwko niemu. Okazało si�