"Kolaboranci" Marii Marcinkiewicz-Górnej i Piotra Rowickiego w reż. Piotra Ratajczaka na II Opolskim Maratonie Teatralny. Pisze Magda Mielke w Teatrze dla Wszystkich.
Kurtyna unosi się. Na scenie kobiety w połyskujących luksusem sukienkach z lat 30-tych i mężczyźni we frakach. Intonują hymn Polski. Dwie panie z publiczności stają na baczność. Wtem pierwsze zwrotki Mazurka Dąbrowskiego przechodzą w "Deutschland, Deutschland uber alles". Panie siadają, a na scenie rozpoczyna się kabaretowo-cyrkowo-musicalowy program "Am ende der Welt". "Kolaboranci" Piotra Ratajczaka są zbiorem wątków z biografii antybohaterów z okresu niemieckiej okupacji. Reżyser za pomocą schematu znanego z wcześniejszego "Ceskiego Diplomu" (zrealizowanego również w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu), wyciąga z kart historii Polski artystów, których czasy postawiły w dylemacie, czy to co robią jest tylko wykonywaniem zawodu, zarabianiem pieniędzy czy jednoznaczną kolaboracją z wrogiem. ZASP wydał zakaz występowania w jawnych teatrach kontrolowanych przez Niemców. Aktorzy stanęli przed wyborem całkowitej rezygnacji z zawodu lub pójście n