"Czwartkowe damy" to debiut dramatopisarski (z 1976 roku) francuskiej aktorki Marie-Laure Bellon, znanej jako Loleh Bellon. Jej największe sukcesy sceniczne przypadły na lata sześćdziesiąte, kiedy grała czołowe role w dramatach Corneille'a, Claudela, w sztukach Giraudoux, później Geneta. Stworzyła również nową, "odmłodzoną" postać Damy Kameliowej w scenicznej adaptacji słynnej powieści Dumasa-syna. Sztuka Loleh Bellon nie jest jednak spowiedzią aktorki, kroniką życia gwiazdy. To raczej przenikliwa w relacji psychologicznej i egzystencjalnej próba dramatu obrazującego powolne wygasanie człowieka w jego najsmutniejszym okresie życia, czyli starości. Bohaterkami są trzy stare kobiety i na kanwie ich wspomnień oraz epizodów z teraźniejszości, oglądanych jakby z ukrytej kamery, rysuje się ów początek końca, nieodwracalna degradacja ciała, umysłu i chyba serca. Bo przecież z biegiem lat przeszłość i życie realne coraz mni
Tytuł oryginalny
Aktorki
Źródło:
Materiał nadesłany
Ekran nr 13