"Affabulazione" to współczesna wersja mitu o królu Edypie. A że denerwuje w niej ciągła oscylacja miedzy burkliwą, ponurą małomównością, a potokiem bełkotliwego patosu? Pomieszanie wzniosłości z plugastwem? Niesłusznie. W takim żyjemy świecie. Trywialność tej wersji starożytnej tragedii jest trywialnością naszego wieku. Z jego nigdy nie nasyconym pośpiechem, uwielbieniem substytutu i szybkiej konsumpcji. Zresztą... Cień Sofoklesa (autora "Króla Edypa") - towarzysz Ojca, nie dziwi się nowemu światu. Nie czuje się w nim obco. Z powagą i naturalnie przyjmuje rolę przewodnika i doradcy. Pasolini odwrócił mit grecki. A przy tym wykrzywił go i oszpecił, bo postacie jego tragedii nie działają bezwiednie (choć przecież wydaje się, że losy ich, podobnie jak bohaterów Sofoklesa, są zdeterminowane). Nie syn kocha matkę i płodzi z nią nieświadomy swego grzechu potomstwo; tu ojciec cierpi zżerany przez miłość do syna i zazdrość o n
Tytuł oryginalny
Affabulazione
Źródło:
Materiał nadesłany
Echo Krakowa Nr 50