Nasze sztuki oryginalne, osnute na tle wojny, pisane były przeważnie przez pisarzy, którzy nie brali bezpośredniego udziału w walkach. Stąd też zakres "tematów" tych utworów nie jest zbyt rozległy. Żeromski ("Ponad śnieg") związał potężny dramat psychologiczny z krwawym napadem bolszewików na dwór. Sieroszewski w swym świetnym melodramacie ("Bolszewicy") główny nacisk położył na charakterystykę komisarskich bandytów, którzy gospodarują również we dworze polskim. U Kiedrzyńskiego ("Pocałunek wojny") jest także napad na dwór przez chłopów i bolszewików, ale istota sztuki polega na satyrycznym rysunku "żubrów" kresowych, którzy goszczą u siebie przymusowych emigrantów z Warszawy. Chełmicki ("Miłość i wojna") i Fijałkowski ("Wierna kochanka") widzą w walkach wojennych pretekst do malowania romantycznej przygody. Prawda ohydy wojny nowoczesnej zredukowana jest w utworach tych pisarzy do sumarycznych relacyj cudzych. Natomia
Tytuł oryginalny
Życie Teatru
Źródło:
Materiał nadesłany
?