Katarzyna Fazan od wielu lat zajmuje się twórczością Kantora. Jej książka "Kantor. Nie/Obecność", która ukazała się w Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego stanowi podsumowanie jej dotychczasowych badań - pisze Ewa Gałązka.
Badaczka na wstępie definiuje, czym była Cricoteka w swojej dawnej siedzibie na ul. Kanoniczej w Krakowie i czym się stała po przeniesieniu do nowej siedziby wybudowanej przy ul. Nadwiślańskiej jako nowoczesne muzeum. Strategia wystawiennicza realizowana w nowej siedzibie Cricoteki zderza zastygłą przeszłość ze współczesnymi trendami artystycznymi i wystawienniczymi. Autorka przygląda się ideom Kantora i ich recepcji zarówno za życia artysty jak i po jego śmierci. W książce znalazły się rozbudowane i zmienione wersje tekstów badaczki powstałych w związku z konferencjami i spotkaniami naukowymi organizowanymi w 2010 r. w dwudziestolecie śmierci artysty, a także w 2015 roku w stulecie urodzin Tadeusza Kantora. Część tekstów poświęconych biografiom w teatrze, teatrowi anatomicznemu, marionecie, Cricot przedwojennemu oraz sztuce Marii Jaremy jest wynikiem programów organizowanych przez Cricotekę. Tom składa się z trzech części. Część pierwsza