13.04.2017 Wersja do druku

Życie jako kartoteka strat i rachunków do wyrównania

Spektakle Andrzeja Szczytko na podstawie klasycznej polskiej dramaturgii drugiej połowy XX wieku przyciągają swoją złowieszczą aktualnością we współczesnej Ukrainie. "Antygona w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego odciska się w naszej rzeczywistości problemem uchodźców, a "Kartoteka" Tadeusza Różewicza, będąca pierwotnie odpowiedzią dramaturga na powojenne cierpienia Polaków, dzisiaj jest niestety bliska i zrozumiała dla nas - pisze Julia Szczukina w Gazecie Izvestia.

27 marca to na Ukrainie Dzień Teatru. Ogromną radość sprawił w swoim jubileuszowym 95. sezonie teatr "Berezil" im. Tarasa Szewczenki. 17 marca premierę miała tragikomedia "Kartoteka". To już trzecia sztuka wystawiona przez aktorów charkowskiego teatru we współpracy z Andrzejem Szczytko, uhonorowanym srebrnym medalem "Gloria Artis". Ambasador Ukrainy w Polsce Andrij Deszczycia objął to wydarzenie patronatem, a wsparcia udzieliło polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Po spektaklach "Żegnaj, Judaszu!" oraz "Antygona w Nowym Jorku" wystawionych na małej oraz głównej scenie teatru w kameralnym składzie, Andrzej Szczytko zaangażował do "Kartoteki" dwudziestkę aktorów (którzy wcielili się w jeszcze więcej postaci) reprezentujących wszystkie pokolenia. Co znamienne, tak zorganizowana współpraca teatru ze "stroną polską" kolejny raz zaowocowała powstaniem aktualnego przekładu nowej sztuki - tym razem Tadeusza Różewicza - na język ukraiński

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Życie jako kartoteka strat i rachunków do wyrównania

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Autor:

Julia Szczukina (tłum. Tomasz Stryczniewicz)

Data:

13.04.2017

Tematy w toku