EN

9.12.2000 Wersja do druku

Żalem nie zatrzyma się świata

W swoich wcześniejszych utworach opisywał pan odchodzący w przeszłość świat wsi i kultury chłopskiej. Wydaje się, że w "Requiem dla gospodyni" postawiona została kropka nad "i"-wraz ze śmiercią tytułowej bo­haterki pogrzebał pan chłopską kulturę. - Wiesław Myśliwski: Kres chłopskiej kultury jest podsta­wą strukturalną tej sztuki, to prawda. Ale w gruncie rzeczy nie o to mi tutaj chodzi. Samo słowo "requiem" ma tu od­cień ironii. Okazuje się, że we współczesnym świecie coś ta­kiego jest już niemożliwe. Gospodarz po śmierci żony pró­buje reanimować stary zwyczaj czuwania przy zmarłej. Nikt ze wsi na czuwanie jednak nie przychodzi. Zwyczaj okazuje się być zapomniany, anachroniczny, nie na czasie, można by powiedzieć. Pojawiają się za to w domu Gospodarza turyści, przyby­sze z zewnątrz, należący jakby do innego świata. - Niestety, w tym innym świecie jest tak samo jak w tym chłopskim. "Requiem..." dotyczy nie tylko chłopskiego ś

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Żalem nie zatrzyma się świata

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 287

Autor:

rozmawiał Krzysztof Masłoń

Data:

09.12.2000

Realizacje repertuarowe