"Cezar i Kleopatra" należy do najlepszych sztuk G. B. Shawa. Mądra, dowcipna, lśni błyskotliwymi paradoksami, które były zawsze najmocniejszym atutem wielkiego kpiarza. Ale jest to sztuka niejednolita. Dwa wątki dominują w niej wyraźnie: nurt intelektualny, pełen refleksji na temat władzy i jej sprawowania, na temat losu człowieka i zmysłowy nurt erotyczny stanowiący jakby kontrapunkt nurtu intelektualnego. Uosobieniem myśli jest Cezar; uosobieniem żądzy, użycia i władzy - Kleopatra. Myśl walczy tu z instynktem, trzeźwe rozumowanie - z żywiołem. Zadaniem reżysera jest przy inscenizacji tej sztuki stworzenie z tych dwóch wątków pełnej sprzeczności, dialektycznej jedności. Niestety nie powiodło się to reżyserowi telewizyjnego spektaklu Jerzemu Gruzie. Przedstawienie miało kilka bardzo dobrych scen, ale było niejednolite i nierówne. Najlepiej wypadła rola Cezara w wykonaniu Gustawa Holoubka, szczególnie wtedy, kiedy rezygnował z pat
Tytuł oryginalny
Żądza i myśl
Źródło:
Materiał nadesłany
?