"Gorączka czerwcowej nocy" w reż. Tomasza Śpiewaka w Teatrze Nowym w Poznaniu. Pisze Piotr Dobrowolski w Teatrze.
Antyrocznicowy spektakl Brzyka kwestionuje wszelkie przekłamania, jakie wynikają z celebracji historycznych wydarzeń, nawet tych czynionych w imię ujawnienia prawdy o nich. Czy nie zapomina jednak, z jak potężną i kłamliwą ideologią walczono, i że już to powodowało heroizację bohaterów? Remigiusz Brzyk z premedytacją prowokuje, konsekwentnie idąc w poprzek obowiązujących, zwyczajowych norm obrazowania rzeczywistości. W roku jubileuszowym Teatru Nowego w Poznaniu (90-lecie pierwszej premiery i 40-lecie rozpoczęcia dyrekcji Izabelli Cywińskiej) zrealizował tu dwa spektakle. Kalejdoskopowym, znaczonym jarmarczną estetyką "Testamentem psa" ośmieszał dewocyjną religijność, potwierdzając, że jest krytycznym obserwatorem współczesnego świata, śledzącym jego absurdy. Wymowa "Gorączki czerwcowej nocy", będącej reinterpretacją ważnego wydarzenia ze współczesnej historii Poznania i teatru, w którym przedstawienie to powstało, jest bardziej uniw