Dwa dzieła wielkiego rosyjskiego kompozytora Piotra Czajkowskiego: "Jezioro Łabędzie" i "Śpiąca królewna" stanowią bez wątpienia szczyty klasycznej twórczości baletowej. Ogromnej popularności "Jeziora" nie dorównuje jednak, mniej zresztą dramatyczna w akcji i wyrazie muzycznym, arcybogata za to w rozbudowane symfoniczno-taneczne diwertissements "Śpiąca Królewna". Przyczynę tej różnicy najpewniej tłumaczy fakt, że dla udanej realizacji "Jeziora" wystarczy w zasadzie trójka markowych solistów, natomiast poprawne choćby tylko odtworzenie feerii o śpiącej królewnie wg baśni Perraluta z librettem Wsiewołożskiego i Petipy wymaga co najmniej kilkunastoosobowej obsady świetnych tancerek i tancerzy - tyle jest tam bowiem pierwszoplanowych ról o najwyższym stopniu trudności wykonawczych. Prapremiera "Śpiącej Królewny" odbyła się w Teatrze Maryjskim w Petersburgu w roku 1890 i od razu przyniosła wielka sukces kompozytorowi i autorowi k
Tytuł oryginalny
Śpiąca Królewna - zwycięska próba sił
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Ludu nr 113