Najbardziej znana sztuka Artura Millera - męża Marylin Monroe, ma swoją długoletnią i chlubną tradycję na międzynarodowych scenach i ekranach. Liczne wznowienia na Broadwayu, off-Broadwayu, w Pekinie, słynny film Eli Kazana z Lee J. Cobbem, kreacja Dustina Hoffmana... Rozrachunek podstarzałego, zmęczonego zmarnowanym życiem przedstawiciela handlowego brzmi nadzwyczaj aktualnie także dziś w Polsce. Willy Loman (Janusz Gajos) tuż przed emeryturą traci pracę, nie znajduje w niczym i w nikim oparcia. Nie pomogą mu ani dorośli synowie (Zbigniew Zamachowski i Wojciech Malajkat), bo okazują się niedojrzali, ani opiekuńcza żona (Anna Seniuk), bardzo w tej opiekuńczości nieporadna. Kutz wydobył z tekstu to, co dziś najbardziej bolesne: nędzę, upadek moralności, walkę żałosnej starości z bezwzględną niedojrzałością, powolny rozpad rodziny. Kapitalizm, u którego zarania powstawał tekst Millera widać tu ze wszystkimi jego destrukcyjnymi konsekwencjami. D
Tytuł oryginalny
"Śmierć komiwojażera"
Źródło:
Materiał nadesłany
Getleman nr 4
Data:
01.05.2004