"Powolne ciemnienie malowideł" Jerzego {#os#1241}Grzegorzewskiego{/#} jest oparte m. in. na powieści {#au#}Lowry'ego{/#} "Pod wulkanem". Jako "temat" "Pod wulkanem" nie stanowi żadnego novum. Grzegorzewski od dawna zajmował się sprawą istnienia jednostki, jej rozpadu i zagłady. Od {#re#10847}"Bloomusalem" {/#}, poprzez Kafkę i Różewicza stale i konsekwentnie przetwarzał na spektakle literaturę osnutą wokół takiej problematyki. Pod tym względem nie jest on wcale oryginalny. Przecież wielu reżyserów i połowa współczesnej dramaturgii obraca się wokół tak samo ujmowanych zagadnień egzystencji ludzkiej. O rzeczywistej wartości i odrębności spektakli Grzegorzewskiego decyduje sposób ich skomponowania. Podobnie jak w literaturze Różewicz czy Kafka, nie podaje on wprost ani nie ilustruje jakichś tez filozoficznych, ale dla ich wyrażenia kształtuje w oryginalny i własny sposób całe przedstawienia. Stąd pochodzi zasadnicza cecha spektakli
Źródło:
Materiał nadesłany
Literatura nr 12