"Stopklatka" Maliny Prześlugi w reż. Aliny Moś-Kerger w Teatrze im. Osterwy w Gorzowie Wlkp. Pisze Kamila Łapicka, członkini Komisji Artystycznej 24. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
"Stopklatka" Maliny Prześlugi powstała w 2011 roku. Tematem sztuki są "sprawy, o których trudno się opowiada", jak sama autorka pisze w programie do gorzowskiego spektaklu, a jej adresatem - młodzież. Niepełnosprawność w teatrze jest sprawą na tyle trudną, że dopiero w roku 2017 ukazała się pierwsza polska publikacja książkowa na ten temat - "Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie". Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna, które wybrały i opracowały zebrane w niej teksty, wprowadzają odbiorców w nurt badań zwany disability studies, który w Polsce dopiero raczkuje. Jak opisywać spektakle z udziałem osób z niepełnosprawnościami (redaktorki proponują to określenie zamiast przymiotnikowej formy "osoby niepełnosprawne", choć także ją akceptują)? Jakie kryteria przyjąć? Sama zadaję sobie to pytanie, ponieważ sztuka artystów z niepełnosprawnościami jest coraz wyraźniej obecna w polskiej przestrzeni teat