21.03.2015 Wersja do druku

Łódź. Owacyjnie przyjęty "Chopin bez fortepianu"

W piątek 20 marca 2015 r. w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej wraz z Barbarą Wysocką wykonała dwa Chopinowskie koncerty fortepianowe bez fortepianu. Widzowie Festiwalu przyjęli spektakl Centrali "Chopin bez fortepianu" w reżyserii Michała Zadary bardzo długimi, gorącymi owacjami.

"Chopin bez fortepianu" to spektakl, który zbliża nas do odpowiedzi na postawione przez dyrektora artystycznego Festiwalu Ewę Pilawską pytania o kondycję artysty. Jednak tym razem pytanie dotyczy nie tyle kondycji twórcy, co kształtowania jego tożsamości i kondycji przez innych - odbiorców, krytyków, muzyków, wreszcie również Polaków. Czym są dla nas dzisiaj utwory Chopina? Na ile potrafimy słuchać Chopina, a na ile jesteśmy obciążeni narzuconymi schematami? Pierwsze wykonanie koncertów fortepianowych bez partii fortepianu (która została zastąpiona tekstem) proponuje refleksję i krytyczne spojrzenie na recepcję dzieł Chopina. Na scenie Barbara Wysocka staje się przewodnikiem po utworze kompozytora, kontestując utrwalony wizerunek artysty. Ten gest nie jest jednak wymierzony w Chopina, ale w imię Chopina i jego dzieła. Po spektaklu z Michałem Zadarą rozmawiał Jacek Cieślak. Jak podkreślił reżyser, Chopin został zmitologizowany, wpisany w narodo

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Data:

21.03.2015

Realizacje repertuarowe
Festiwale