To już piąta inscenizacja orientalnej opery w historii łódzkiej opery. Premiera 22 czerwca. Reżyseruje choreografka Janina Niesobska.
Wprawdzie prapremiera w mediolańskiej La Scali 17 lutego 1904 roku nie przyniosła Pucciniemu specjalnego sukcesu, jednak już druga realizacja - 28 maja tego samego roku w Brescii, rozpoczęła triumfalny pochód tej "tragedii japońskiej w trzech aktach" przez światowe sceny, pochód trwający do dziś - ku uciesze załzawionej publiczności. I czy bardziej wzruszają nas losy naiwnie zakochanej, egzotycznej gejszy, czy dramatyczna, "naładowana" emocjami muzyka Pucciniego - mamy właśnie okazję to sprawdzić. Po spektakularnym sukcesie w Brescii opera trafiła do Covent Garden -10 lipca 1905, a do momentu premiery w Opera Comique i Metropolitan Opera w 1906, dzieło zdążyło już podbić Buenos Aires, Montevideo, Aleksandrię, Kair, Budapeszt i Waszyngton. Warszawa usłyszała operę w 1908. Partytura "Madamy Butterfly" swoje orientalne zabarwienie zawdzięcza w nieporównywalnej mierze inwencji melodycznej i orkiestrowej kompozytora, stymulowanej tylko wzorcami orygin