Katalog Festiwalu Dialogu Czterech Kultur to coś więcej niż tylko informator o festiwalowych wydarzeniach. To rodzaj książki, której z pewnością nie wyrzucimy po 12 września.
Festiwalowi Dialogu Czterech Kultur towarzyszy ponad 330-stronicowy katalog - interesujący merytorycznie i ciekawie zaprojektowany typograficznie. Sa tu nie tylko podstawowe informacje o godzinie i miejscu imprezy, ale też starannie przygotowane i ładnie napisane omówienia, odsłaniające kontekst powstania utworu i ułatwiające jego interpretację. Różnym dziedzinom sztuki przyporządkowano odrębną kolorystykę (teatr - czerwony, muzyka - zieleń, sztuki wizualne - żółty, kino - niebieski, konteksty - czarny). Ale katalog to coś więcej niż tylko informator o festiwalowych wydarzeniach. To rodzaj książki, której z pewnością nie wyrzucimy po 12 września. Otwiera ją zajmujący esej Krzysztofa Pomiana, w nieco kontrowersyjny sposób kwestionujący udział Rosjan w budowaniu Łodzi w drugiej połowie XIX wieku. "W łódzkim panteonie, gdzie pełno Niemców i Żydów, nie ma choćby jednego rosyjskiego nazwiska, a na planie miasta i w jego zabudowie śladami rosyjsk