Dziś zaczyna się w Łodzi festiwal Retro/per/spektywy. Organizuje go Chorea - grupa teatralna stawiająca na wspólnotowość i pracę kolektywną. Zaprosili zespoły, które - tak jak oni - szukają nowych form wyrazu dla doświadczeń XXI wieku (neTTheater Pawła Passiniego, Studium Teatralne Piotra Borowskiego, Teatr KANA, Elżbietę Rojek oraz Trupę Czango). Festiwal potrwa od 13 do 21 sierpnia.
Joanna Derkaczew: Teatry antyczne i teatr internetowy na jednym festiwalu w przestrzeniach postindustrialnych. Gdzie tu łącznik? Tomasz Rodowicz: Żyjemy w nowym modelu kultury i percepcji, myślimy obrazami, linkami, fragmentami muzyki. Jednocześnie w młodych ludziach jest potrzeba głębszej myśli, czegoś, co pomogłoby przetrwać momenty kryzysu. Nasz festiwal to próba wypracowania modelu teatru odpowiadającego na te zmiany. Nie chodzi tylko o pięciolecie Stowarzyszenia Teatralnego Chorea. To zresztą byt kruchy, otwarty, nieokreślony. Nie wiadomo, ilu nas dokładnie jest - liczbę 25 poznałem, dopiero czytając katalog przeglądu. Płynnie przenikamy się z innymi zespołami, tworzymy projekty indywidualne, przecinamy się, wymieniamy, nie budujemy podziałów na teatr słowa, tańca, teatr dramatyczny czy teatr "nowych mediów". Nowa formuła wiąże się dla mnie właśnie z taką otwartością i totalnością zarazem. Ten festiwal ma być platformą spotka