"Chłopi" w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru Powszechnego w Warszawie, "Moralność Pani Dulskiej" w reż. Giovanniego Castellanosa z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, "Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem o czym jest jutro" w reż. Seba Majewskiego z Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu oraz "Wesele" w reż. Jana Klaty z Narodowego Starego Teatru w Krakowie na XLIII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych "Klasyka Żywa". Pisze Grzegorz Ćwiertniewicz w Teatrze dla Was.
Opolskie Konfrontacje Teatralne "Klasyka Żywa" to festiwal, który ma już swoją markę. To jedna z najważniejszych imprez teatralnych w Polsce, podczas której prezentowane są najlepsze inscenizacje klasycznej literatury polskiej, wystawiane na deskach teatrów całego kraju. Tegorocznym, już czterdziestym trzecim Opolskim Konfrontacjom Teatralnym, przyświecało hasło "Moc Klasyki". I była moc! Może nie zawsze rozsadzająca od środka, ale jednak. Wystarczy zajrzeć do programu, by przekonać się, że mocne i ważne były nie tylko dzieła, ale mocni i ważni byli również reżyserzy, którzy adaptacji tych dzieł się podjęli. W konkursie wzięło udział trzydzieści sześć spektakli konkursowych z trzydziestu trzech teatrów, w tym najwięcej z Warszawy (bo aż z sześciu) i Krakowa (bo aż z czterech), z dwudziestu trzech miast (nawet z Czeskiego Cieszyna). Do ścisłego finału zakwalifikowało się siedem przedstawień: "Tajny Dziennik" w reż. Wojciecha Urbańsk